Ekspertyza sporządzana na zamówienie Kancelarii Prawnej A. Horyńska & Wspólnicy w grudniu 2010 r., dotycząca zasadności zgłoszenia Komisji Europejskiej projektu rozporządzenia Min. Gospodarki. Projektowane rozporządzenie wprowadziłoby do krajowego systemu certyfikacji energii elektrycznej pochodzącej z wysokosprawnej kogeneracji modyfikacji zakresu uwzględniania uzasadnionych kosztów uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia z kogeneracji albo poniesienia opłaty zastępczej w kalkulacji cen energii elektrycznej, ustalanych w taryfach przedsiębiorstw energetycznych realizujących te obowiązki.
Ekspertyza stwierdza, że planowany środek wsparcia tzw. odbiorców energochłonnych energii elektrycznej spełnia wszystkie przesłanki definicji pomocy publicznej z art. 107 ust. 1 TFUE. Wiązałaby się bowiem z przyznaniem selektywnej korzyści dla co najmniej jednej z dwóch kategorii beneficjentów: odbiorców energochłonnych oraz podmiotów sprzedających energię elektryczną. Korzyść ta przyznawana byłaby kosztem zasobów państwowych, a albowiem pośrednim efektem jej udzielenia byłoby obniżenie przychodów NFOŚiGW z tytułu opłaty zastępczej wnoszonej przez zobowiązane przedsiębiorstwa energetyczne. Środek ten spełnia także przesłanki wpływu na handel między państwami członkowskimi UE oraz zakłócenia lub zagrożenia zakłóceniem konkurencji, jako że jej beneficjentami są przedsiębiorstwa wielu sektorów gospodarki, działające na wielu rynkach europejskich i międzynarodowych.
Projekt rozporządzenia Min. Gospodarki jako planowana podstawa udzielania pomocy publicznej podlega obowiązkowi notyfikacji wyrażonemu w art. 108 ust. 3 TFUE. Środek ten stanowi tzw. pomoc nową, nie podlega wyłączeniu w oparciu o zasadę wyłączeń blokowych, ani nie stanowi pomocy de minimis.