Prawo konkurencji, zajmujące się porozumieniami ograniczającymi konkurencję, nadużywaniem pozycji dominującej czy kontrolą koncentracji, na pierwszy rzut oka może nie wydawać się oczywistym rozwiązaniem prawnym chroniącym wolność i pluralizm mediów. Jednakże, transakcje oraz zachowania na rynkach medialnych mogą wywierać negatywny wpływ na stan wolności i pluralizmu mediów. Toteż prawo konkurencji, którego rolą jest analiza i ocena zachowań przedsiębiorców również na rynkach medialnych, na przykład poprzez wyrażenie zgody na koncentrację przedsiębiorców, która ogranicza różnorodność medialną, może bezpośrednio lub pośrednio wywierać wpływ na prawo jednostki do wolnych i pluralistycznych mediów. Koniecznym jest zatem wypracowanie rozwiązań prawnych w ramach prawa konkurencji, które odpowiednio biorą pod uwagę wpływ ocenianej praktyki na wolność i pluralizm mediów.
Niniejszy projekt dąży do odpowiedzi na pytanie pod jakimi warunkami prawo konkurencji może chronić prawo jednostek do wolnych i pluralistycznych mediów. W tym celu projekt analizuje materialne i proceduralne prawo konkurencji w Unii Europejskiej i państwach człowskich, w zakresie w jakim stosowanie prawa konkurencji dotyczy rynków medialnych. W szczególności, projekt zakłada przeprowadzenie pogłębionych badań polskiego prawa konkurencji jak i praktyki decyzyjnej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ponadto, badania stosowania prawa konkurencji na rynkach medialnych w Polsce będą wzbogacone wywiadami z przedstawicielami Urzędu oraz Sądu, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, jak i reprezentantami organizacji obywatelskich zajmujących się ochroną wolności i pluralizmu mediów, służącymi lepszemu zrozumieniu funkcjonowania prawa w praktyce i jego znaczenia w społeczeństwie. Biorąc pod uwagę wpływ populistycznych rządów zarówno na stan wolności i pluralizmu mediów jak i stosowanie prawa konkurencji, projekt wpisuje się w dyskusję dotyczącą kryzysu praworządności w Europie. Ponadto, projekt porusza problem wolności i pluralizmu mediów zarówno na tradycyjnych jak i nowych rynkach medialnych, zważywszy na wyzwania wynikające z rozwoju nowych technologii i internetu. Poprzez przyjęcie tych perspektyw projekt wypełnia istotne luki w literaturze, a nowatorskie metody badawcze zapewniają jego wyjątkowość.
Najistotniejszym spodziewanym efektem badań będzie identyfikacja czynników determinujących rolę prawa konkurencji w ochronie prawa jednostek do wolnych i pluralistycznych mediów. Określenie warunków, pod jakimi prawo konkurencji może chronić wolność i pluralizm mediów może posłużyć lepszej ochronie tych wartości, a w efekcie również podstawowych praw konsumentów-obywateli. Wyniki badań wzbogacają zatem naukę przyczyniając się do rozwoju nie tylko europejskiego i polskiego prawa konkurencji, ale także praw człowieka i prawa konstytucyjnego. Badania będą rozpowszechniane w Europie i Polsce poprzez udział w konferencjach międzynarodowych oraz publikacje artykułów w języku angielskim w punktowanych czasopismach naukowych o zasięgu ogólnoświatowym i europejskim. Projekt ma również kluczowe znaczenia dla przygotowywanej przeze mnie rozprawy doktorskiej dotyczącej roli prawa konkurencji w ochronie wolności i pluralizmu mediów.